Tratarea vehiculelor scoase din uz

 

TEZA DE DOCTORAT

Universitatea din Pitesti

Facultatea de Mecanica si Tehnologie

 

 

  Dezmembrarea vehiculelor, operatie in cadrul activitatii de tratare a vehiculelor scoase din uz (V.S.U.), la nivelul anului 2004 era o activitate economica neincorsetata de prevederile de mediu, se desfasura numai in baza avizelor si autorizatiilor eliberate de camerele de comert si nu punea probleme deosebite nici producatorilor, nici proprietarilor de vehicule si nici dezmembratorilor. Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana a blocat aceasta activitate desfasurata empiric pana atunci, impunand conditii fara perioada de conformare.
Directiva privind tratarea vehiculelor scoase din uz s-a aplicat in Romania începând cu 1 ianuarie 2005.
 Definirea legislatiei, a modului de lucru, a metodelor de cuantificare a atingerii tintelor de reciclare, au fost lucruri noi, neexperimentate in Romania si au constituit activitatea de pionierat desfasurata exclusiv in perioada 2004-2007.
 Teza de doctorat finalizeaza o perioada de invatare, experiente, studii, cercetari, proiecte aferente perioadei 2003 – 2009 si deschide noi perspective pentru actiunile care urmeaza a se finaliza pana in anul 2015, care vizeaza cerintele impuse sectorului in acest interval de timp.
 Tratarea vehiculelor scoase din uz, activitate cu impact semnificativ asupra mediului, costituie un domeniu de importanta majora, care impune noi si concrete abordari, in vederea protejarii mediului, omului si a conservarii si reutilizarii materialelor, fiind inca la inceput in Romania. 

 

 Inventarea automobilului în anul 1886 a revoluţionat deplasarea în timp şi spaţiu, atât a persoanelor, dar mai ales a mărfurilor. Noi şi noi producători au inventat şi perfecţionat acest mijloc fără de care nu se concepe viaţa în secolul XXI, ajungându-se ca la nivel mondial să se producă anual o medie de 60,6 milioane de vehicule.
 Pe lângă numeroasele influenţe benefice aduse omului, automobilul a adus şi ameninţări pentru mediu pe tot parcursul existenţei sale. Efectul poluant al automobilului se manifestă atât direct, prin emisiile produse nemijlocit în timpul funcţionării şi prin poluarea sonoră, cât şi indirect, prin intermediul deşeurilor rezultate în toate etapele ciclului lui de viaţă (fabricare, exploatare, întreţinere, dar mai ales în etapa scoaterii definitive din uz).
 Acest fenomen a determinat orientarea cercetărilor de realizare a viitoarelor autoturisme în două direcţii prioritare principale:
- reducerea emisiilor prin conceperea unor sisteme de propulsie evoluate, utilizând eventual combustibili alternativi sau surse neconvenţionale de energie;
- tratarea gestionată a autovehiculelor scoase definitiv din uz în scopul cresterii gradului de reciclabilitate a componentelor şi materialelor care intră în constituenţa acestora.
 Actualmente, domeniul automobilelor constituie cea mai importantă activitate economică din întreaga lume. Din acest motiv, este evidentă diminuarea uriaşă a pericolelor latente de a constitui impacturi semnificative asupra mediului.
 Astăzi ne vedem confruntaţi cu o nouă problemă: poluarea prin epave, mai recentă cronologic şi mai puţin cunoscută şi mediatizată decât poluarea sonoră ori poluarea prin emisiile din gazele de evacuare.
 Existenţa epavelor nu mai poate fi neglijată datorită implicaţiilor ecologice, sociale şi economice care decurg din aceasta:
a) poluarea mediului (de la acidul sulfuric şi plumbul din acumulator până la ”inofensivele” uleiuri de motor: un singur litru de ulei este suficient pentru a polua 1 milion de litri de apă potabilă);
b) locuri de depozitare care imobilizează şi poluează terenuri tot mai întinse şi costurile ridicate de depozitare;
c) imobilizarea unor cantităţi mari de materii prime (unele foarte scumpe şi rare, altele greu de obţinut, cu costuri ridicate şi tehnologii speciale).
 Cantităţile mari de deşeuri şi problemele legate de tratarea şi evacuarea lor au impus apariţia unor reglementări legale stricte şi cresterea unei ramuri industriale noi. 

 

 Contribuţii privind optimizarea activităţilor de tratare a epavelor după stingerea vieţii autovehiculelor se ocupă de revalorificarea componentelor şi materialelor rezultate în urma dezmembrării epavelor de automobile, astfel încât să se asigure o protecţie eficientă a mediului.
 Romania, intrată de curând în cadrul ţărilor membre UE a fost obligată să adopte şi să implementeze aceste reglementări. Pentru domeniul tratării vehiculelor scoase din uz, respectiv pentru implementarea Directivei 53/2000, România nu a obţinut perioada de tranziţie, conformarea fiind obligatorie odată cu data aderării la Uniunea Europeană, ceea ce a atras obligativitatea atingerii ţintelor de reutilizare/reciclare şi raportarea atingerii acestor indicatori începând cu anul 2008. În acest context, în ciuda abundenţei informaţiilor, reglementărilor şi cerinţelor, această activitate încă nu se desfăşoară într-un mod care să asigure atât îndeplinirea sarcinilor asumate, cât şi eficienţă economică şi protectia mediului.
     Prezenta lucrarea vine cu soluţii viabile implementate în domeniu, în perioada 2005 – 2009 şi în perspectiva anului 2012, adaptate la structura parcului romanesc şi a condiţiilor concrete din România.
1.1. Scopul si obiectivele lucrării

 Lucrarea face o analiză a conformării sectorului naţional cu prevederile europene în domeniul tratării vehiculelor scoase din uz, elaborarea de modele cu aplicabilitate în domeniu în vederea implementării aquis-ului comunitar, îmbunătăţirea condiţiilor de lucru şi protejarea mediului înconjurător în baza elaborării teoriei, tehnologiei şi mijloacelor tehnice care realizează această tehnologie de tratare, în condiţiile de eficienţă economică şi management al deşeurilor conform normelor impuse.
Obiectivele de cercetare sunt:
- analiza situatiei actuale;
- elaborarea teoriei şi argumentarea procesului tehnologic raţional pentru tratarea vehiculelor scoase din uz (V.S.U.);
- elaborarea unei metodologii de proiectare a unor staţii destinate tratării V.S.U. la nivel european, a schemelor de alegere, tratare, dezmembrare, selecţie a pieselor şi deşeurilor rezultate;
- analiza şi modelarea computerizată a procesului;
- elaborarea unor modele capabile să asigure optimizarea funcţionării unităţilor de tratare;
- elaborarea unor sisteme şi modele de evaluare a vehiculelor scoase din uz;
- studierea fluxurilor de producţie şi a celor de evacuare a deşeurilor, proiectarea fluxurilor optime în condiţiile de respectare a cerinţelor de mediu şi de profitabilitate a activităţilor;
- elaborarea modelelor matematice de analiza a stadiului atingerii ţintelor impuse de aquis-ul comunitar;
- elaborarea unei aplicaţii informatice privind urmarirea atingerii ţintelor şi managementul deseurilor;
- elaborarea unor proceduri / teorii de stabilire a optimului activităţii, mixtul de producţie, în condiţiile menţinerii echilibrului cerinţe de mediu – cerinţe economice – alte cerinţe legale;
- elaborarea unor modele, criterii de analiza şi selecţie a pieselor reutilizabile, în vederea stabilirii nivelului de calitate şi a duratei minime de viaţă, în ciclul produsului reutilizat;
 Contribuţii privind optimizarea activităţilor de tratare a epavelor după stingerea vieţii autovehiculelor.
- elaborarea unor sisteme de valorificare a pieselor reutilizate cu aplicabilitate în sector, în vedere creşterii gradului de refolosire a pieselor conforme, în concordanţă cu analiza stiinţifică a gradului de uzură a acestora în funcţie de parametrii identificaţi şi stabiliţi;
- elaborarea recomandărilor privind utilizarea metodelor de calcul şi a rezultatelor cercetărilor experimentale în vederea proiectării activităţilor de tratare;
- aprecierea tehnico – economică a posibilităţilor de implementare a rezultatelor obţinute.
Suportul metodologic şi teoretico-stiinţific:
 Lucrarea este efectuată în baza cercetărilor teoretice şi experimentale, care includ metode fundamentale aprobate ale teoriei fenomenelor de uzare, mecanicii teoretice, teoriei mecanismelor şi rezistenţei materialelor, metodelor grafo – analitice, proiectării asistate de calculator.
 Cercetările experimentale s-au efectuat utilizând metode, standarde de determinare a proprietăţilor ansamblurilor analizate, metode ale statisticii matematice şi teoriei probabilităţilor, metodele de analiză şi de optimizare, modele matematice şi de prelucrare a datelor obţinute.
 Noutatea stiinţifică a rezultatelor obţinute: elaborarea şi argumentarea un proces tehnologic de tratare a vehiculelor scoase din uz (V.S.U.);
-elaborarea metodologiei de proiectare a unei staţii de tratare la nivel european;
-elaborarea metodologiei de realizare şi obţinerii a avizelor şi aprobărilor necesare funcţionării în condiţiile legislative impuse a unui centru de tratare;
-realizarea programul informatic care conţine baza de date cu mărci şi modele tratate, managementul deşeurilor şi procedura de întocmire şi raportare a atingerii ţintelor (programul EURODEMONT);
-realizarea platformei informatice pentru urmărirea atingerii ţintelor şi managementul deşeurilor (Manager V.S.U.);
-realizarea mecanismului de valorificare a pieselor conforme obţinute, în sistem informatic;
-realizarea procedurii de selecţie şi control a pieselor cu destinaţie de reutilizare, precum şi a claselor de calitate ale acestora;
-realizarea modelelor de analiză şi decizie asupra loturilor tratate;
-determinarea dimensiunilor optime ale stocurilor şi mixtul acestora;
-elaborarea previziunii strategice de dezvoltare în contextul atingerii ţintelor impuse în anul 2012;
-elaborarea strategiei şi liniilor directoare în vederea managentului deşeurilor, în vederea atingerii ţintelor impuse de directivă;
-proiectarea şi implementarea sistemului de management al calităţii conform ISO 9001 – 2008 şi certificat de TÜV Thuringen din Germania pentru 10 entităţi din România;

 Semnificaţia teoretică şi valoarea aplicativă a lucrării constă în următoarele:
- s-a conceput, elaborat şi proiectat procesul tehnologic, schema principială a fluxului ”verde” de tratare;
- s-a introdus conceptul nou al proiectării ”verzi” pe fluxuri de materiale poluate / nepoluante;
Contribuţii privind optimizarea activităţilor de tratare a epavelor după stingerea vieţii autovehiculelor;
- s-au dimensionat şi definit utilajele pentru tratarea vehiculelor, dar şi pentru stocarea temporară a deşeurilor, în condiţiile implementării unui sistem de management al deşeurilor, conform conceptelor sistemului integrat de management mediu – calitate;
- a fost elaborată metodologia de selecţie a V.S.U., dar şi a componentelor rezultate;
- a fost elaborată procedura de selecţie calitativă a componentelor;
- a fost definită durata medie de viaţă a componentelor reutilizabile în baza căreia se poate estima durata medie de utilizare a componentelor reutilizabile;
- au fost elaborate şi implementate modelele informatice de evaluare a V.S.U., de monitorizare a atingerii ţintelor, de prevenire a producerii deşeurilor constituite din piese conforme care nu işi găsesc reutilizarea;
- a fost realizată baza de date cu mărci şi modele utilizate în activitatea de tratare.
Aplicarea rezultatelor lucrării.
În baza rezultatelor cercetărilor teoretice şi experimentale au fost elaborate:
- programul informatic şi aplicaţia online de evaluare a vehiculelor prematur scoase din uz;
- programul informatic EURODEMONT, licenţiat şi implementat în 8 unităţi de tratare în faza de monitorizare şi atingerii ţintelor pe 2008;
- aplicaţia www.dezmembrari.ro, prin care piesele conforme sunt identificate direct de utilizatori, cu posibilitatea achiziţionării online a acestora;
- platforma informatică Manager V.S.U. – implementată cu ajutorul unui proiect cu fonduri europene.
 Lucrarea în ansamblu este o noutate în domeniu, furnizând concepte şi modele pentru aplicarea şi respectarea prevederilor europene, de proiectare la standarde europene a unei staţii de tratare cu proiectarea fluxului şi managementului deşeurilor, în paralel cu dimensionarea capacităţilor de tratare şi stocare a deşeurilor, pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor de tratare a vehiculelor scoase din uz, concepte puse în practică şi concretizate în sisteme funcţionale, a căror activitate a fost certificată de TÜV Thüringen – Germania în luna mai 2009.
 Contactul doctorandului cu mediul european al asociaţiei EGARA (European Group for Automotive Recycling Activity), al ANSDAR (Asociaţia Naţională a Societăţilor de Dezmembrare Auto şi Reciclare), dar şi ca membru în grupul de lucru al Ministerului Mediului şi Dezvoltarii Durabile, a facilitat accesul la informaţia de ultimă oră care a fost prelucrată în cadrul acestei lucrări.
 Realizarea celor 4 aplicaţii informatice şi implementarea acestora în firmele membre ANSDAR demonstrează tocmai soluţionarea corectă a aspectelor analizate, dar şi perspectiva atingerii aquis-ului european de firmele din domeniu.
 Elaborarea criteriilor şi conceptelor de reutilizare, face ca ţinta de 85% din masa la gol a vehiculelor tratate să poată fi atinsă iar mediul să fie mai curat, pentru că aşa cum afirma Jerome K. Jerome:
 

” Natura nu a fost făcută pentru a fi schimbată “

,
acesta fiind unul din obiectivele majore ale acestei generaţii,dar şi ale generaţiilor următoare.
Contribuţii privind optimizarea activităţilor de tratare a epavelor după stingerea vieţii autovehiculelor;
1.2. Conţinutul lucrãrii
Pentru indeplinirea acestor obiective, teza de doctorat a fost structurată in 11 capitole a caror continut este prezentat succint in continuare.
Capitolul 1. Introducere – în care se prezinta scopul, obiectivele şi conţinutul lucrării.
Capitolul 2. Stările de încărcare şi solicitare a pieselor şi mecanismelor din componenţa automobilelor – in care se analizează sistemele autovehiculului rutier, fortele si solicitarile din sistemele unui automobil, caracterul solicitarilor, tipuri de solicitari care actioneaza asupra unui autovehicul.
Capitolul 3. Forme de uzura. Influenţa uzurii pieselor automobilelor asupra calităţilor constructive, de funcţionare şi de utilizare – unde s-a analizat uzura prin frecare, tipuri de uzare, factorii care influenteaza uzarea pieselor, scaderea capacitatii de lucru a automobilului si modele de defectiuni ale automobilului.
Capitolul 4. Tratarea vehiculelor scoase din uz – in care s-au prezentat ciclul de viaţă al automobilului, impactul vehiculelor asupra mediului înconjurător, scoaterea din uz a autovehiculelor, conceptul de tratare a vehiculelor scoase din uz, aquis-ul comunitar de mediu in domeniul V.S.U. si starea tehnica a parcului auto romanesc.
Capitolul 5. Metodica si mijloacele de cercetare experimentală – in care s-au tratat premizele care au stat la baza cercetarii, metodica si mijloacele folosite, metodologia de evaluare a vehiculului in contextul respectarii cerintelor in vigoare, evaluarea duratei medii de viata a autovehiculului.
Capitolul 6. Criterii de reciclabilitate pentru automobile, piese si componente rezultate din V.S.U. – in care s-au identificat si tratat, pe langa diferite criterii tehnice, si deprecierea economica prin inutilitate si cuantificarea deteriorarii externe.
Capitolul 7. Contribuţii privind determinarea capacitatii de tratare a vehiculelor scoase din uz – capitol in care este cuantificată capacitatea retelei nationale de a trata vehicule scoase din uz.
Capitolul 8. Influenţe asupra proiectului şi amplasării unei staţii destinate tratării V.S.U. – prezinta influenta unor factori asupra modului de amplasare a unui centru de tratare. Totodata, se trece la prezentarea unui studiu de caz privind proiectarea unui centru si descrierea pricipiului fluxul ”verde”.
Capitolul 9. Studii de caz privind starea de uzură a pieselor rezultate în urma dezmembrării şi tratării V.S.U. Evaluarea limitelor de utilizare – in care sunt prezentate rezultatele unor studii de caz privind starea de uzura si limita de reutilizare.
Capitolul 10. Contribuţii privind dezvoltarea unor instrumente de lucru pentru reciclarea V.S.U. – prezinta aplicatia tip server, online privind managementul activităţii de tratare si monitorizarea atingerii tintelor, aplicatia ”Eurodemont” – aplicatie care asigura demontarea virtuala a subansamburilor care contin piese conforme refolosibile si exportul lor catre un magazin virtual şi site-ul ”www.dezmembrari.ro” – care prezinta interfata aplicatiei Eurodemont si modul de cerere si onorare a ofertelor de piese second-hand obtinute din activitatea de dezmembrare.
Capitolul 11. Concluzii finale. Contributii principale si deschideri ale tezei de doctorat – prezinta concluziile finale obtinute pe baza studiului teoretic si experimental, rezultatul proiectarii platformelor informatice in activitatea de tratare a V.S.U. si atingerea tintelor impuse, precum si perspectivele deschise de aceasta lucrare si de activitatea viitoare. 

 

Acest text este protejat de legea dreptului de autor si nu poate fi copiat fara acordul in scris al autorului.

0 comentarii la acest anunt
  adauga un comentariu